Pengalaman Mengenai UPU

7:44 PTG 0 Comments A+ a-

To all student, let's remember this, I'm not the bekerja at UPU or Kementerian, I'm just a student. A degree student. Atau lebih tepat dikenali sebagai IPTS student. Well, I'm UniMy student. Proudly to say that. Why I choose IPTS? Its because my minat even though I got UPU offers for two times ( UiTM Dungun for Diploma Sains Komputer and UTeM for Ijazah Sarjana Muda in Teknologi Kejuruteraan Komputer (Sistem Komputer) ) and IPTS i got too many offers from MMU, MSU and UniKL. Thanks to them for offering me a place.

Kita semua sering dimomokkan dengan info bahawa IPTA hanya mengambil pointer higher ataupun yang rendah takkan dapat. Actually its ikut kepada jita yang memohon mengikut saiz badan kita (well, kalau tak faham kiasan, its keputusan or result) 

Pointer tinggi tapi still tak dapat nak sambung medic
Yes, medic adalah kebanyakkan hanya mengambil 4 rata because Malaysia kini terlalu ramai dengan doktor. Sebab itu mereka hanya ambil yang the best. 4 rata juga perlu disertai dengan performance dalam kokurikulum yang aktif supaya dapat bersaing dengan pemohon yang lain.

Kejuruteraan or Teknologi Kejuruteraan?
Tanpa orang yang mempelajari teknologi kejuruteraan, mesti juretera akan ada something lacking. Because Teknologi ini kita mempelajari bagaimana untuk handle bidang itu secara praktikal dan jurutera pula akan lebih kepada teori dan ilmu pengetahuan. So, dua-dua saling memerlukan. So, jangan ada pandang rendah terhadap teknologi punya orang.

Come onlah, IT mana ada orang nak ambil?
Based on pengetahuan secara am melalui bacaan, IT ini sangat luas maknanya, adakah anda into Computer Science, Software Engineer seperti saya, Management, Computer Engineer or lain-lain. Jangan percayakan mitos mengata peluang kerja IT adalah sikit. Cuba buka jobstreet.com dan search kat sana for more info.

Camne kalau dapat kos lelong?
Tell me mana kos lelong? Its just kos kita tak minat and tak popular je kita panggil dia kos lelong. Universiti menjalankan kos itu mesti mempunyai keperluan khusus untuk uh dan mereka telah menjalankan beberapa kajian before buka kos baru. Bukan senang nak buka kos baru, kena dapatkan MQA kekal lpas berjaya menghasilkan graduan yang berkualiti.

So kepada adik-adik, lebih baik anda refer dahulu dengan kaunselor anda di sekolah, matrik, uni, ataupun kolej dan kalau boleh, jalankan ujian pengesuaian diri dengan kerjaya before menetapkan cita-cita. Selepas dapat tetapkannya, baru boleh berusaha ke arahnya dan bertawakallah. InsyaAllah