Pengalaman Belajar di IPTS

5:41 PG 0 Comments A+ a-

Just di pagi hari yang tidak boleh tidur. Alhamdulillah saya dapat chance untuk pergi ke NALS Networking 2017. Yay! So far, saya dah berada pada second year for my bachelor! Yay! So, pengalaman berada di Universiti Swasta or IPTS adalah sangat mengujakan. Nope, saya tak kata IPTA tak seronok, dua-dua tempat seronok okay? Tetapi saya student IPTS, of courselah saya akan ceritakan pasal IPTS.

Nope, saya masuk IPTS bukan sebab result tak bagus sebab saya dapat juga keyh tawaran ke IPTA. So jangan buat kesimpulan awal-awal. Pengalaman paling seronok ialah pakaian, tak perlu nak kolar sangat bagi lelaki ( since perempuan IPTA ke IPTS ke, kalau muslimah memang kena tutup aurat jugakan? ) tapi janganlah expect awak tu boleh pakai selipar jepun pergi kelas. Imej tu memainkan peranan besar, orang just bawa selipar jepun uh masuk toilet jaa. Just kidding.

Second, there are a lot of IPTS yang partner with another universiti dekat luar negara such as UniMy, partner with Melbourne Uni and more. Yang paling seronoknya ialah you also got the chance to meet and share your opinion and ideas to the students from another countries. And maybe if you masuk Lim Kok Wing, you'll meet a lot of people with different religion, different races and different cultures. So this is your platform to gain knowledge about other cultures that exist in this world. Jangan duk kata belajar agama lain sesat pulak nanti, just pegang teguh pada agama masing-masing. Tak salah if nak cari ilmu barukan?

Kepada adik-adik atau kakak-kakak atau abang-abang, kita hidup dalam masyarakat dimana masyarakat yang tak berhenti mengata tak kira bangsa atau agama. Kalau kita masuk IPTS sekali pun, tak semestinya takde peluang kerja because Tuhan tu Maha Adil. Jika kita berusaha, Dia akan kurniakan apa yang setimpal dengan usaha kita. Just polish your motivation, set goals for your future and build your character. Insya-Allah, awak akan berjaya.