Media Sosial dan Penggunaannya

Well, tajuknya agak membosankan but well, I don't know how to make the title be more interesting. Just accept my idea okay (bukan paksaan so jangan marah). Tajuk ini telah dibincangkan pada NALS 2017! Yay! Pengunaan media sosial memberi kesan baik dan kurang baik. Lihat juga sejauh mana kita menggunakannya. Kita yang menghulukan penggunaannya sama ada ia membawa kesan positif ataupun negatif pada diri kita sendiri.

Ada yang menggunakan internet untuk mencari mangsa jenayah seperti rogol, culik and rompak. So berhati-hati, tak semuanya selamat dalam dunia ini. Jaga diri dulu.Tapi ada juga menggunakan platform ini untuk menyebarkan fitnah atau fahaman yang bukan-bukan : seperti ajaran sesat and fitnah (bukan politik je tau, artis and orang biasa pun terkena juga). Tetapi ada juga menggunakan media sosial ini untuk benda positif seperti berkongsi ilmu, merapatkan hubungan kekeluargaan (ye ke? maybe through Facebook and WhatsApp). Tapi bagaimana kita hendak menggunakan media sosial dengan baik? Tepuk dada tanya selera =)

Kewartawanan dan Sosial Media
Kita tak pasti sama ada artikel yang berada di dalam internet ini sama ada sah atau tidak. Maybe kita akan percaya terhadap website berita yang sah tetapi macam mana dengan artikel blog-blog yang semakin popular di media sosial seperti Facebook. Sejauh mana kebenaran artikel itu? Dan masyarakat kita ada sat sikap di mana ramai dalam kalangan kita suka menekan share and retweet sesuatu post yang belum tahu entah betul entah tidak. Kita tak rujuk pun sama ada berita itu sah atau tak, yang penting share/retweet harus banyak! Tetapi impaknya? Besar juga impaknya, jika kita sebarkan berita yang salah mengenai seseorang, maybe kita boleh dikenakan tindakan undang-undang dan orang tersebut maybe akan malu akibat fitnah itu tersebar.

Peranan share/retweet memang penting! Tetapi why this thing affect our integrity as a person? Sanggupkah kita sebarkan cerita yang salah, tiada bukti sahih semata-mata untuk popular. Dan jika kita salah, pihak dalam artikel tersebut dan kita sendiri memperolehi impak yang buruk. Marilah kita menggunakan media sosial ke arah kebaikkan, bukannya untuk membazir masa dan membuat perkara negatif.
Share:

0 ulasan:

Catat Ulasan