Final Year Project in UNIMY

9:48 PTG 0 Comments A+ a-

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua!

Alhamdulillah kerana saya telah retired daripada menjadi salah seorang insan dalam Majlis Perwakilan Pelajar UNIMY dan sekarang ini, saya sedang melalui projek tahun akhir di UNIMY. Wow, mencabar dengarnya betul tak? Okay. Tajuk untuk projek tahun akhir ini adalah Elisya : Make Me Speak di mana ia adalah satu aplikasi mudah alih yang membantu kanak-kanak yang mengalami palsi serebrum untuk berkomunikasi dengan orang disekililingnya. Menarik bukan.

Mesti terlintas di fikiran, apa itu palsi serebrum?

Palsi Serebrum adalah dimana terjadinya gangguan di dalam otak dan memyebabkan masalah motor seperti tidak mempunyai keupayaan untuk berkomunikasi, berjalan dengan baik dan melihat dengan baik. Hal ini boleh terjadi semasa kanak-kanak itu dilahirkan atau pada peringkat 2-4 tahun (mungkin disebabkan oleh demam panas yang melampau).

Apa tujuannya untuk membina aplikasi ini?
Kita semua tahu bahawa terdapat begitu banyak aplikasi yang dapat membantu kanak-kanak untuk berkomunikasi tetapi kekurangan dimana kebanyakkan aplikasi adalah dalam bahasa Inggeris dan faktor ini menjadi masalah pada masyarakat Malaysia kerana majoriti daripada masyarakat kita menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa percakapan di rumah.  Aplikasi ini akan dibina dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dan ini akan menggalakan masyarakat sama ada masyarakat bandar ataupun masyarakat luar bandar untuk menggunakan aplikasi mudah alih ini.
Dan yang paling seronoknya, projek ini dapat tarik perhatian media juga tau!


 

Seronok bukan? Setakat ini je kot saya boleh ceritakan pada hari ini =)